Receptre írják az új kazánt?

2015. 03. 21

Forrás: hvg.hu

Felírja az orvos, hogy szereljen fel új kazánt - és ehhez anyagi támogatást is kap? Igen! És ez egyáltalán nem vicc, mert a briteknél mostantól ez maga a valóság.


A háziorvosok Nagy-Brittaniában tényleg felírhatják gyógymódként az új kazánt, a szigetelést vagy új ablakokat, miután a receptre kapható "gyógyszerek" az  energiaszegénység felszámolásának egy új pilot proejktjébe kerültek. A leginkább energiapazarló lakások, házak bérbeadását is tiltani fogják, sőt arra bátorítják a bérlőket – jogszabályokkal is -, hogy az alacsony energiahatékonysági besorolású házak bérbeadóitól kérjék azok energiahatékonyságának javítását.

Magyarországon a jövedelmekhez viszonyítva jóval magasabbak az energiaköltségek, mint pl. Nagy-Britanniában, hiába vannak a hazai villany- és gázárak most már Európa legalacsonyabbjai között. A huzatos, elavult fűtésű, gyengén szigetelt lakások és régi berendezések zabálják az energiát, ezért a további rezsicsökkentéshez nálunk is elengedhetetlen az energiahatékonyság emelése.

britek már felismerték, hogy a hideg idő éves szinten mintegy 1,5 millió font többletkiadást jelent a társadalombiztosításnak. Csak a fűtetlen, hideg otthonok miatt 9300 brit halt meg idő előtt a 2012-13-as szezonban.

Az energiahatékonyság növelése nem egyszerűen mindenki számára zsebbe vágó kérdés, hanem közérdek. Egyszerre csökkenti a háztartások rezsikiadásait, nemzetgazdasági szinten pedig a primerenergia-kitettséget. Az épületenergetikai beruházások jelentősen segítik a munkahelyteremtést is, növelik a költségvetés bevételeit – és mint az angol példa is mutatja -, a lakhatási körülmények javításán keresztül hozzájárulnak a lakosság egészségi állapotának javulásához is.

Eközben Magyarországon

Szükség is van az energiahatékonyság növelésére itthon, mint ezt a kormány által idén februárban elfogadott Nemzeti Épületenergetikai Stratégia is megállapította. A hazai épületek jelentős részének műszaki, hőtechnikai állapota elavult. Magyarországon az országos primerenergia-felhasználásból az épületek részaránya közelítően 40 százalékos, ezen belül a lakosság mintegy 60 százalékkal részesül. A családi házak aránya magas mind a lakóépületek állományán, mind a lakásállományon belül, azok közel háromnegyede 1980 előtt épült, az abban az időszakban érvényben lévő hőtechnikai követelmények szerint. A hőszigetelt homlokzatú családi házak aránya a település jellegétől függően 5-30 százalék, jobb a helyzet nyílászárók esetén, de fűtés esetén dominálnak az elavult gázkonvektorok. A háztartások 40 százaléka a lakásfenntartás költségeit nagyon megterhelőnek érzi.

2015 és 2020 között az eddigi keret duplája, mintegy évi 75 milliárd forint jut energiahatékonysági beruházásokra az új uniós forrásokból. Ez az összeg – kibővítve további hazai forrásokkal - akár évi 40-50 ezer lakás energetikai célú fejlesztését is szolgálhatja 2020-ig, jelentősen csökkenő lakossági rezsiköltségek, több tízmilliárdos költségvetési többlet, versenyképesebb KKV-k, megújuló középületek, csökkenő energiaimport mellett – derül ki a Magyar Energiahatékonysági Intézet által készített javaslatcsomagból.Az Energiahatékonyságot Magyarországnak! című dokumentum máshol már működő energiahatékonysági programokat, alternatívákat mutat be és javaslatokat fogalmaz meg - vitaindító céllal – az év tavaszától elérhető uniós források bevonására.

Az idén induló operatív programok (elsősorban a KEHOP, a GINOP, a TOP és VEKOP) mintegy 450 milliárd Forintot szánnak energiahatékonysági tárgyú beruházásokra, szemben a 2013-2017-as időszak 236 milliárdjával. A források fele lakossági beruházások támogatására jut, ami jelentős változás, hiszen ezt uniós forrásból korábban egyáltalán nem támogatták.  A fennmaradó források 17 százalékát a vállalati energiahatékonysági beruházások kapják, és 33 százaléát pedig a középületek. A teljes források közel 40 százaléka visszatérítendő támogatás, azaz hitelek formájában kell azt kihelyezni.

http://hvg.hu/gazdasag/20150323_Receptre_irjak_az_uj_kazant#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso&utm_content=default